Allereerste straatvoetbaltoernooi voor meisjes in Park Spoor Noord

Antwerpen, 23 oktober 2021 – Vandaag werd in het Antwerpse SPRK de aftrap gegeven van de Soccer Sisters Cup, het allereerste straatvoetbaltoernooi in Vlaanderen waar enkel meisjes de panna’s scoren. Na de verschillende voorrondes in Antwerpen, Genk, Vilvoorde en Ronse stromen de pannaduo’s door naar de nationale finale op 6 november eveneens in Park Spoor Noord.

Trotse Antwerpse ‘Soccer Sisters’

De Soccer Sisters Cup vloeit voort uit de online fictiereeks PANNA (te zien op GoPlay.be) waarin vier meisjes hun plaats opeisen binnen de –voornamelijk door jongens gedomineerde– straatvoetbalscene. In de fictiereeks volgen we Afi, Tina, Mary en Zizou die samen trainen voor een straatvoetbaltoernooi. Met de Soccer Sisters Cup wil Telenet ook in het echte leven meisjes met een voorliefde voor (straat)voetbal aanmoedigen hun passie te volgen. De sportzender geeft vrouwelijk voetbaltalent de kans zich te laten zien. Zo heeft deelneemster Nel Graus dankzij de serie PANNA een liefde ontwikkeld voor straatvoetbal. Ze legt uit: “Ik speel al voetbal sinds ik vier ben vooral in clubverband, maar ben pas met straatvoetbal begonnen na het kijken van de serie. Ik vond vandaag vooral heel leuk aangezien het een straatvoetbaltoernooi was louter voor meisjes, meestal zijn die vooral voor jongens.”

De maatschappelijke kracht van straatvoetbal

Het toernooi werd vandaag symbolisch afgetrapt door de Antwerpse schepen van sport, Peter Wouters. Hij weet als geen ander welke krachtige rol sport kan spelen bij het werken aan maatschappelijke verandering: “In Antwerpen zijn we trots op onze straatvoetbalcultuur en het talent dat ontluikt op en rond de vele pleintjes. Daar moet iederéén zich kunnen ontplooien, als balvirtuoos, als artiest maar vooral als mens. Wie voetbalt of gevoetbald heeft, weet dat het pijn doet om gepoort te worden. Maar niet mogen meedoen en moeten toekijken vanaf de zijlijn komt nog veel harder aan. Daarom breken we met Sporting A  graag mee een lans voor straatvoetbal voor meisjes. Hoe meer meisjes we aan het voetballen krijgen - op een pleintje, in de zaal en/of op een veld - hoe beter. En dat geldt bij uitbreiding voor alle sporttakken. We feliciteren de winnaressen van deze eerste voorronde en kijken nu al uit naar de grote finale. Dan krijgen de meisjes in SPRK, onze urban hal in Park Spoor Noord, de kans om opnieuw te tonen wat ze in hun mars hebben en zich tot de allereerste Vlaamse ‘pannakoninginnen’ te kronen.”

Panna Bootcamp: gratis voor meisjes tussen 12 en 19 jaar

Meisjes die niet konden deelnemen aan de voorrondes, maar toch nog willen kennismaken met Panna voetbal of simpelweg hun panna-skills willen bijschaven kunnen zich inschrijven voor de gratis Panna Bootcamp die doorgaat op 6 november in het Antwerpse Park Spoor Noord, parallel aan de finale van de Soccer Sisters Cup. Doorheen de dag worden meisjes begeleid door topcoaches en kunnen ze ook kennismaken met de actrices van de fictiereeks PANNA. De Panna Bootcamp is gratis na inschrijving via www.telenet.be/bootcamp

Overkoepelende visie “Change The Game”
De Soccer Sisters Cup kadert binnen de visie en overtuiging van moederbedrijf Telenet dat sport - en voetbal in het bijzonder - een belangrijke accelerator kan zijn om diversiteit, gelijke kansen & inclusie te bewerkstelligen. Het bedrijf wil zich de komende jaren via diverse initiatieven onder de koepel ‘Change The Game’ inzetten op de vier pijlers (1) inclusie via sport, (2) more girls in football, (3) professionele inclusie en (4) digitale inclusie.

Persberichten in je mailbox

Over Soccer Sisters Cup

Als aanbieder van entertainment- en telecommunicatiediensten in België is Telenet Group steeds op zoek naar de perfecte beleving in de digitale wereld voor zijn klanten. Het bedrijf spitst zich onder de merknaam Telenet toe op het aanbieden van digitale televisie, hogesnelheidsinternet en vaste en mobiele telefoniediensten aan residentiële klanten in Vlaanderen en Brussel.

Onder de merknaam BASE levert het mobiele telefonie in België. De afdeling Telenet Business bedient de zakelijke markt in België en Luxemburg met connectiviteits-, hosting- en security oplossingen. Meer dan 3000 medewerkers hebben samen 1 doel voor ogen: leven en werken eenvoudiger en aangenamer maken.

Telenet Group is een onderdeel van Telenet Group Holding nv en is genoteerd op Euronext Brussel onder ticker symbool TNET. Voor meer informatie, surf naar www.telenet.be. Liberty Global - één van 's werelds grootste geconvergeerde video-, breedband- en communicatiebedrijven - innoveert en versterkt mensen in zes landen in Europa om optimaal gebruik te maken van de digitale revolutie. Liberty Global bezit een rechtstreeks belang van 58,28% in Telenet Group Holding SA/NV (exclusief eventuele eigen aandelen die deze laatste van tijd tot tijd in zijn bezit heeft).

telenet.be